پرواز به اوج

احساس رضایت

گاهی فکر می کنیم حس موفقیت وقتی بهمون دست می ده که مثلاً جایی جایزه ای ببریم یا ازمون تفدیر بشه . اما اینطور نیست . موفقیت و شادی ناشی از اون می تونه بدون هیج اتفاق بیرونی و یا حتی با عدم کسب مقام هم به سراغت بیاد .

گردهمایی دانش آموزی فیزیک امسال هم تمام شد .خبرش رو اینجا می تونید بخوانید .برای من و جوانه( به عنوان معلم ) و همینطور شاگردهامون کسب 4 تندیس از 7 تندیس اهداء شده و کاندید شدن در اکثر بخشها نتیجه ای خوب محسوب می شه .

از دوران دبیرستان تا الآن من هم اونجا دانش آموز بودم ، هم داور . هم شد که طرحم رد بشه ، هم شد که جایزه ی روزبه بگیرم و هم شد که معلم گروهی از دانش آموزها باشم و باید اعتراف کنم که امسال از هر سال دیگه ای برای من شیرین تر و لذت بخش تر بود . حتی از سالی که خودم برنده بودم .

امسال هم مثل هر سال نقاط ضعفی وجود داشت و نقاط قوتی ، هم در مجری ها و اجرا ، هم در داورها و داوری ، هم در دانش آموزها و کارهاشون و هم در معلم ها و هدایت هاشون . مهم اینه که ضعف ها بر طرف بشه و قوت ها تقویت .

چیزی که امسال رو به عنوان احتمالاً آخرین سال تدریسم برای من شیرین ترین سال کاریم کرد شاگردانم بود. دانش آموزانی که یک سال و شاید بیشتر کنار هم تلاش کردند که به هدفی برسند .به نظر من و مهمتر از اون به نظر خودشون اونها همه موفق شدند . مهم هم همینه . مهم این نیست که گردهمایی بجای اینکه با تبلیغات و آموزش دبیران و ترویج پژوهش نه فقط در گردهمایی که در فاصله ی بین گردهمایی ها سطح خودش رو افزایش بده ، با ندادن جایزه از دانش آموزها این توقع رو داره که سطح کارهاشون رو بالا بیارن تا استانداردهای گردهمایی بالا بیاد . این سیاستیه که یک مجری می تونه انتخاب کنه . شاید در توانشان نیست ، شاید نمی خواهند و شاید دیگران نمی گذارند که مسیر اول رو طی کنند! شاید هم سعی کردند اما خیلی نتیجه نگرفتند .  اما بهر حال این حق انتخاب با مجری و سیاست گذار است که چنین تصمیم بگیرد یا نه و آنها تصمیم گرفتند امسال روزبه ندهند . دلیلش هم مهم نیست چون خودش مهم نیست .

به قول خانم مختاری و به قول قدیمی تر خودم در گردهمایی 2 سال پیش ، چیزی که برای دانش آموزها می مونه جایزه ی روزبه نیست ، اون صرفاً یه تندیس و گاهی لوح تقدیریه که به دانش آموز داده می شه ، که ورژن مال من الآن در تاقچه ی اتاقم خاک می خوره . هیچ جا در رزومه و اعتبارهایی هم که بدست می آریم نامی از روزبه نمی بریم که یک جایزه غیر بین المللی در سطح دانش آموزی برای ما اعتباری بوجود نمی آره . چیزی که می مونه توانایی هاییه که بدست می آریم . آشنایی ای که با فرآیند پژوهش ، فعالیت آزمایشگاهی ، شبیه سازی ، کارهای عددی ، تحلیل مسئله ، خوب دیدن و خوب شرح دادن ، کار گروهی و ... بدست می آریم . اینها همه میشه همون نقطه قوت های ما در دانشگاه نسبت به سایر همکلاسی هامون که ما رو از اونها برتر می کنه و باعث می شه تواناییمون در کار پژوهشی در دانشگاه (که دیگه اون تأثیر مهمی در آینده ی زندگیمون داره ) افزایش پیدا کنه .

و رضایت ، آحر این یک سال اگه این رضایت رو از خودت داشتی که تونستی اون چیزهایی رو که باید ، یاد بگیری یعنی موفق بودی . این همون حسیه که همه ی شاگردهای ما (من و جوانه ) بدون استثناء داشتند و همین بود که باعث شد با افتخار ( هر چند که این موفقیتشون افتخار هم داره ) سرشون رو بالا بگیرن و بدون ناراحتی از اینکه روزبه برنده نداره با اینکه می تونستند مثل خیلی از دوستانشون که جایزه نبرده بودند و نه تنها از داورها تشکر نکردند که به دوستانشون که جایزه برده بودند هم تبریک نگفتند ، رفتار کنند این کار رو نکردند  و از داورها تشکر کردند و حتی به دلجویی از دوستان جایزه نبرده هم پرداختند و با لبخندی از ته دل اونجا رو ترک کردند. باید اعتراف کنم این رفتارشون چقدر در ما تأثیر گذاشت . این بزرگ منشی و دور اندیشی و درک درست واقعیت و ارزشها و رفتار بزرگوارانه چقدر بهمون حس خوبی داد وقتی دیدیم همه شاگردانمون سرشار از اون هستند .چیزی که باعث شد این آخرین سال تدریسم زیبا ترین سال تدریس برام باشه و با دلتنگی ای زیاد از این دوستانمون جدا بشیم و دلمون همیشه براشون تنگ بشه . هرچند که مطمئنیم همشون در زندگیشون انسانهای فوق العاده موفقی می شوند ان شاء الله و امیدواریم که بتونیم هر از گاهی باهاشون ارتباط داشته باشیم تا ما هم از موفقیتهای بعدیشون خوشحال بشیم .

راضیم و خوشحال و به همشون افتخار می کنم . خدا رو شکر ...

شاگردان قبل و دوستان فعلی ما :

١. ساینا احمدنیا ، نگار ابولحسنی ، یاسمین نصیری ، مریم ربیعی (‌گروه بررسی ترک های سطوح گلی - دبیرستان فرزانگان تهران )‌

٢. مریم باقری نژاد ، بهاد بنکدار ، راحیل رحیمی ، ویدا احیایی (‌پدیدار شناسی ترکیدن بادکنک - دبیرستان فرزانگان تهران )

٣. امیر یوسفی ، مهدی سلیمانی (شبیه سازی فندیل  - دبیرستان علامه حلی تهران )‌

۴. ‌امین نیکوکار ، پدرام ملکی ،‌میر سالار رضوی ، بردیا ایزدخواهی  (بررسی شبکه دوستی مدرسه - دبیرستان علامه حلی تهران  )

۵. علی پرتو فرد ، سعید جعفر نژاد ، احسان صالحی  (صوت و جداسازی مواد به وسیله ی آن -  دبیرستان علامه حلی تهران   )

۶. عماد حجازی مهر ، مهران بهمنی ، محمد عرفان محیط ، عماد پور احمدی  ( پدیدار شناسی حرکت حباب در سیالات - دبیرستان علامه حلی تهران )

٧. شاهین نیل فروش ، وهاج محقق ( شبیه سازی پخش گاز - دبیرستان علامه حلی تهران )

٨. علی آبنار ، امین نصر آبادی (‌بررسی حافظه ی بازار طلا - دبیرستان علامه حلی تهران )

. البته وریا پذیرا و علی چیت ساز و نوید پور احمد که هر چند این چند روز باهاشون آشنا شدیم و من از مدتی قبل تر توی مدرسه اما دوستانی خیلی خوب برامون بودند .

   + ایمن ; ٧:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/٦/٢
comment نظرات ()