پرواز به اوج

روش تدریس من و نتایجش !!!

این ترم در کلاسی که درس می دم برای امتحانات پایان ترم اتفاق عجیبی افتاد،از 26 دانش آموزی که دارم ، 14 نفر نمره ی شان بین 8 تا 13 شد و 12 نفر بین 17 تا 20 ! برام خیلی عجیب بود ، تقریباً تمام سؤالها رو قبلاً مشابهش رو بچه ها دیده بودند سر کلاس و براشون حل کرده بودم ، اگر همه بد می شدند کمتر تعجب می کردم تا الآن که این گاف عجیب هست . از بچه ها خواستم تا از نظر خودشون دلیل این اتفاق رو بنویسند . جمله های کلیدی نامه های بچه ها رو اینجا می نویسم :

- هم می توان کم کاری کلاس را گفت هم نوع تدریس شما

- علاقه نداشتن به فیزیک ، درسهای شما را هم مطالعه نمی کنند

- تمرین های کم ، و فشارهای کمی که از طرف شما به بچه ها می آمد .

- کسی که درس نخوانده ، نخوانده ، اما من فکر می کنم تلاش ارزشمندتر از نمره است !

- درس نخواندند !

-در کلاس بچهای نمره پایین تقریباً در یک جا نشسته اند و آن دسته ی دیگر در یک جا ، تنبلها با هم دوست اند و درس خوان ها با هم !

- بچه ها را بیشتر به کار بگیرید ! همه ی بچه ها را ساکت نمی کنید ! بچه ها به فیزیک علاقه ندارند ، در کلاس شخصیت واحد ندارید ! گاهی جدی هستید و گاهی صمیمی !

- مهمترین دلیل غروری است که از طریق شما دریافت کردیم ، با فرض اینکه شما سر گروه فیزیک هستید ! فکر کردیم طراح همه ی سؤالها هستید ! چون شما زیاد سخت نگرفتید در طول ترم درس نخواندم !

- کلاس کلاس خوبی است ، من به فیزیک علاقه ندارم ، نمی توانم این را به گردن شما بیاندازم ! اگر در نحوه ی نمره دادن تجدید نظر کنید به نظرم بهتر است !

- بیشتر خودم را مقصر می دانم ! اما شاید شما هم مقصر بودید !

-من احساس می کنم به تلاش بیشتری نیاز دارم ، البته باید در کلاس هم بیشتر به درس توجه کنم و آنی را که نفهمیدم بپرسم ! البته شاید هم مشکل از تدریس شما باشد !

- مقداری درس نخواندن و مقداری تمرین حل نکردن !

یکی هم برام شعر نوشته بود آخر نامه اش ، این شعر رو بعد از امتحان وقتی دیده خیلی بد داده گفته :

ای روزبه ، ای روزبه ، باری دگر یاریم کن

ای ایمنم ، ای ایمنم ، صفرم نده کاریش کن

ای روزبه ، ای روزبه ، این چاره هم در دست توست

من را گرم ایمن نداد ، ده نمره تیماریش کن

ای روزبه ، ای روزبه ، 1 را کسی آوردیش

یک لب بده با گردیش ، کماه قاجاریش کن

ای روزبه ، ای روزبه ، من را اگر 2 نمره است

یک دایره زن سمت راست ، چون حلقوی ماریش کن

ای روزبه ، ای روزبه ، 20 ار کسی شد نمره اش

تفریق کن از برگه اش ، پنجیش کن ، چاریش کن

ای روزبه ، ای روزبه ، خالیست گرچه برگه ام

از چشم ایمن دور ساز ، صد شب نگه داریش کن

نمی دونم چی بگم ، چرا اینجوری شده رو هنوز نمی دونم و اینکه تقصیر منه یا بچه ها رو نمی دونم ! اما تنها چاره ای که به ذهنم رسید این بود که این ترم هر جلسه از درسی که می خوام بدم کوّئیز بگیرم و دوز ترمرینها رو بالا ببرم ، علاوه بر این جاهاشون هم عوض شده و هر درس خون کنار یه درس نخون نشسته ! ( این آخری ریسک بزرگی بود چون می تونه نتیجه ی معکوس بده ! )

   + ایمن ; ۱٠:۳٤ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٧/۱۱/٢٩
comment نظرات ()